Stories Prior to the First Special Course in Psychology in Chile (1947)

Authors

Abstract

This article delves into the socio-historical evolution of the initial Curriculum of the Special Course in Psychology, which commenced in 1947 at the Faculty of Philosophy and Education of the University of Chile. Employing a socio-institutional analysis of primary and secondary sources, it elucidates how the proyect of the Teaching State in Chile shapes the progression of the university education system. This influence fosters the exploration, assimilation, and dissemination of foreign psychological knowledge (germanic, anglophone, and francophone) during the late 19th century and the first half of the 20th century. This trajectory culminates in a specialized training process in the field, leading to the formalization of the Psychology program, thus beginning the construction of a new professional subject on the national scene.

Keywords:

Special Course in Psychology, Teaching State, psi knowledges

Author Biography

Diego Parra Moreno, Universidad San Sebastián

Investigador asociado al Programa Equipo de Psicología y Educación (EPE) y Observatorio Chileno de Políticas Educativas (OPECH), Facultad de Ciencias Sociales, U. de Chile, y de Centro Alerta.

References

Ardila, R. (1986). La psicología en América Latina: Pasado, presente y futuro. Siglo XXI Editores.

Ardila, R. (1998). Orígenes de la psicología profesional en Colombia. La significación histórica del 20 de noviembre de 1947. Revista Colombiana de Psicología, (7), 227-231.

Ato, M., López, J. & Benavente, A. (2013). Un sistema de clasificación de los diseños de investigación en psicología. Anales de Psicología, 29(3), 1038-1059. http://dx.doi.org/10.6018/analesps.29.3.17851

Calderón de Orellana, L. (2009). Historia de la Psicología en El Salvador, 1928-2006. Editora ORCA.

Dagfal, A. (2009). Entre París y Buenos Aires: La invención del psicólogo, 1942-1966. Editorial Paidós.

Descouvières, C. (1999). Lo psicológico en los Anales de la Universidad de Chile: Estudio descriptivo. Documentos anexos de los Anales de la Universidad de Chile, Sexta Serie, N.° 2. Julio.

Gallegos, M. (2021). La profesionalización de la psicología en Guatemala a mediados del siglo XX. Revista Psicólogos, 12-13(27), 21-31.

Ligüeño, S. & Parra, D. (2007). La psicología en la Universidad de Chile: Una propuesta de estudio para comprender la historia de la psicología en Chile. Cuadernos de Neuropsicología/ Panamerican Journal of Neuropsychology, 1(3), 223-235.

Ligüeño, S. & Parra, D. (2009). Trayectorias de la psicología como disciplina en la Universidad de Chile: una mirada al período 1947-1992. [Memoria para optar al título de psicólogo]. Universidad de Chile.

Ligüeño, S., Parra, D., Moncada, L., & Laborda, M. (2010). La psicología en la Universidad de Chile: Antecedentes históricos y trayectoria de la carrera en los períodos 1947-1992. En M. Laborda y V. Quezada (Eds.), Notas históricas de la psicología en Chile (pp. 27-56). Editorial Universitaria.

Parra, D. (2015). Un análisis historiográfico sobre las relaciones entre psicología y educación en Chile (1889-1973). Revista Historia de la Psicología, 36(2), 95-114.

Parra, D. (2017). La irrupción de la(s) psicología(s) sin psicólogos/as en el sistema educativo en Chile (1901-1947). [Tesis para optar al grado de doctor en Psicología]. Universidad de Chile. Recuperado de https://shorturl.at/dinG8

Rede Iberoamericana de Pesquisadores em História da Psicologia (2016, 19 de febrero). Actualización de fechas que conmemoran a la psicología en países latinoamericanos. Recuperado de https://shorturl.at/jrOS3

Rosa, A., Huertas, J., & Blanco, F. (1996). Metodología para la historia de la psicología. Editorial Alianza.

Ruperthuz, M. (2013). Freud y los chilenos. Historia de la recepción del psicoanálisis en Chile (1910-1949). [Tesis para optar al grado de doctor en Psicología]. Universidad de Chile. Recuperado de https://shorturl.at/tA689

Salas, G. (2014). El Informe Nassar (1955) sobre la formación de psicólogos en Chile. Revista de Psicología, 23(1), 109-112. https://doi.org/10.5354/0719-0581.2014.32879

Salas, G. & Lizama, E. (2009). Historia de la psicología en Chile. 1889-1981. Editorial Universidad de La Serena.

Universidad de Chile (1936a). Anales de la Universidad de Chile. Boletín del Consejo Universitario. Año VI, 1er Cuatrimestre de 1936, Tercera Serie. Imprenta Universitaria.

Universidad de Chile (1936b). Anales de la Universidad de Chile. Boletín del Consejo Universitario. Año VI, 3er Cuatrimestre de 1936, Tercera Serie. Imprenta Universitaria.

Universidad de Chile (1937). Anales de la Universidad de Chile. Boletín del Consejo Universitario. Año VII, 1er Cuatrimestre de 1937, Tercera Serie. Imprenta Universitaria.

Universidad de Chile (1940). Anales de la Universidad de Chile. Boletín del Consejo Universitario. Año X, 1er Cuatrimestre de 1940, Tercera Serie. Imprenta Universitaria.

Universidad de Chile (1949). Anales de la Universidad de Chile. Boletín del Consejo Universitario. Año XV, 1er Semestre de 1945, Tercera Serie. Prensas de Universidad de Chile.

Universidad de Chile (1950). Anales de la Universidad de Chile. Boletín del Consejo Universitario. Año XV, 2do Semestre de 1945, Tercera Serie. Prensas de Universidad de Chile.

Universidad de Chile (1957). Anales de la Universidad de Chile. Boletín del Consejo Universitario. Año XXII, 2do Semestre de 1952. Imprenta y Litografía Universo S.A.

Universidad de Chile (1962). Archivo Fotográfico Andrés Bello. Álbum inventario 042 [1458]: Universidad de Chile: 1950-1970. VIII.

Wallerstein, I. (1996). Abrir las ciencias sociales. Informe de la Comisión Gulbenkian para la reestructuración de las ciencias sociales. Siglo XXI Editores.